Tuesday, March 20, 2012

Bogor days - series 7 *biri-biri is domba*

Assalamualaikum...

post kali ni tak de gambar. aku malas nak ambik. belum ada benda menarik lagi untuk aku snap minggu ni. cumanya, aku nak cerita pasal pe el budak-budak kat sini. kan sebelum ni aku pernah kata nak cerita pasal budaya dorang kat sini. tapi sebelum tu, aku nak emphasize kan bahawa aku tak de sebarang niat nak mengata orang sini apatah lagi memecah belahkan hubungan antara dua negara ni. hoho! ayat nak power je.


aku banyak tau mengalami culture shock kat sini. ingat budak kampung masuk bandar je ke boleh culture shock? kitorang pon kena sekali tau...


mana tak nya, shock yang first sekali aku rasa kat sini, ialah, rakyat dekat sini memang tak de batasan kalau nak pegang-pegang. mungkin ada yang biasa pegang-pegang lelaki perempuan yang bukan muhrim, tapi aku tak biasa. bukan aku berlagak baik. tapi bukan budaya kita kan? Islam pon tak bagi.

tapi dekat sini, kalau jumpa lecturer yang pangkat bapak, jumpa staff yang pangkat abang, semua pakat nak salam. serba salah kitorang. tak kan nak biar tak bersambut. malu la dia. tapi tak kan nak salam jugak kot. last-lastnye, semua pakat jadi orang siam buat style sawadikap tak pon buat-buat nak salam tapi tak kena tangan. mungkin bagi dorang itu tanda hormat, tapi bagi kitorang...


yang tu dah settle. sekali budak kelas-kelas aku pon macam tu jugak. kalau antara dorang, syok sungguh main high five, salam, pegang-pegang. aku tengok je la yang mampu. dorang ni nampak macam jaga jugak agama, tapi yang tu, aku tak tau. padahal mazhab sama je.

 ni aku bukan mengata tau. cuma menzahirkan kepelikan aku je. kadang-kadang ada je sorang datang, tetiba nak high five dengan kitorang, nak salam pon ade, main pegang-pegang pon ada. reaksi kitorang, mengelak dengan sepenuh hati. hahaha

Ya Allah, ampunkan dosaku kalau aku ada terpegang dorang. semua tu tak sengaja. wuwuwuwu.. oh bakal suami, bukan aku yang nak pegang-pegang tu...

dah la tu pasal pegang-pegang.

sekarang pasal perkataan-perkataan kat sini pulak.

mula-mula aku datang sini lagi, aku dah konfius macam-macam perkataan. macam tajuk kat atas tu, lembu dorang panggil sapi, kambing biri-biri dorang panggil domba. susu soya dorang panggil susu kedelai. aku ingat  dorang minum susu keldai. lecturer dipanggil ibu/bapak dosen. pelik dah aku. tapi lama-lama, biasa dah nak sebut benda-benda tu.

walau bagaimanapun, tiap-tiap hari, ada je lagi perkataan baru aku belajar. Tapi yang paling kitorang susah nak belajar sekali, ABC dorang. pelik oi. cara sebut A macam kita bunyikan huruf vokal a, B jadi be as in berak, C jadi ce as in ceri, D jadi de macam huruf tadi, E macam huruf vokal e, F sama, G jadi ge, H jadi ha, I macam huruf vokal, J sama, K jadi ka, LMNO sama, P jadi pe macam yang tadi, Q aku tak tau, tak pernah sebut lagi, R jadi er as in erwin, S sama, T jadi te macam tadi, U macam vokal u, V tak tau, W jadi we, X jadi ech, Y jadi yi, Z jadi zi. rasanyalah....

semangat pulak aku jadi macam cikgu tadika...

tak rasa lawak ke kalau kita sebut huruf yang memang lain gila dengan apa yang kita belajar selama ni, tapi tak baik la nak gelak kan. dah la kita dekat negara dia. bayangkan nak sebut subjek PKTT, dekat sini sebutnya jadi pekatete. TLKT, jadi telkate. lawakkan? ye la, tak biasa dengan lidah kita. memang dia jadi lawak.

bayangkan la, nak belajar kromosom ni, XY XX, mula-mula aku pelik, amende dorang ni sebut, ech yi? ech ech? dah lama lepas tu baru dapat tangkap. memang blur habis la dalam kelas. kalau lecturer tanya soalan, kena jawab ramai-ramai, mulut aku je bergerak. tapi apa aku sebut aku pon tak tau. tapi tadi aku rasa macam dah hebat. seronok oi, jawab soalan sama-sama dengan dorang. haha. konfiden semakin meningkat. tapi konfiden je la. betoi ke tak lain kira.


dah la dah cukup pelik dengar dorang cakap, bila kitorang cakap dengan kitorang je, dorang jadi excited. pastu nak samakan dengan upin ipin. tau la satu-satunya sumber bahasa melayu dorang kat sini tu la cerita upin ipin tu. pastu semangat nak tiru cara kita cakap. contoh, macam siape, mengape, bile, cam ni, cam tu, cemane, tapi bila dapat dorang sebut, semua perkataan dorang nak tukar. paling tak boleh diterima, nama kawan aku, Munirah pon dorang nak tukar jadi munire. susahnya, tiba-tiba jadi susehnye. suka-suka hati je dorang nak tukar.
tapi tak pe la, at least, dorang ade jugak nak cakap dengan kitorang. buatnya dorang tak nak layan langsung. lagi sedih.


lagi satu, dorang dekat sini memang suka singkatkan perkataan. kalau boleh, semua perkataan panjang-panjang tu dorang nak singkatkan. genetika ternak, jadi genter. assistant praktikum, jadi asprak. tinjauan pustaka, jadi tinpus, kesejahteraan ternak jadi kesnak, dan macam-macam lagi. kitorang dah la memang blur, baca pulak benda singkat-singkat ni, makin slow la otak...

so, untuk tak nak bagi blur, kitorang biasakan jugak sebut benda-benda tu sambil berusaha buat otak fikir cepat sikit untuk proses perkataan-perkataan baru either ikut ayat and tafsir sendiri atau cuit orang sebelah dan terus tanya.

malu bertanya sesat jalan dong. so buang malu yang tak perlu tu, dan tambah pengetahuan yang ada. kalau tak tanya, sampai bila la aku sesat sebab fikir benda lain.

aku bukan dah hebat sangat cakap sini, tapi lepas practice tiap-tiap hari, ok la dah sekarang. rahsianya, tanya! bak kata dorang, jangan sukan-sukan. maksudnya, jangan segan-segan. hoho!

2 analisis anda:

yongfarehah said...

haha. penat aku gelak baca yg ni. deme ckp gaya mcm org perak parit je... kehkehkeh. penat tau aku belajar ABC ngan kau... serius pelik wei deme ckp. lect aku org sane. susah gile nak tgkp =.=
akhir kate, jgn sukan sukan! lolololololol

hananishikido said...

hahaha... kalau kau penat gelak, aku penat tahan gelak. takkan nak gelak depan dorang kan. tp memang lawak kan. jenuh aku nak digest kalau dorang dah start sebut huruf-huruf tu.

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails