Tuesday, April 3, 2012

Bogor days - series 9 *Makan makan dan makan*

dulu kan dulu kan, aku selalu teringin nak buat post macam dalam blog students yang study dekat overseas yang aku selalu baca. bila aku baca je, dalam hati tak habis-habis kata, bestnya, bestnya.... siapa tak teringin, hidup dekat negara orang, try macam-macam benda, feeling feeling adventure gitu...

akhirnya hari ni, here I am! walaupun aku hanya student exchange dan oversea aku hanya over the sea je, jadi la kan. bukan sikit pengalaman aku dekat sini. banyak oi. Insyaallah, dalam empat bulan ni, aku tak kan sia-siakan setiap pengalaman yang aku dapat.

tapi semua yang dekat atas tu bukan point penting aku. sebagai melengkapkan proses menjadi student over the sea, mesti ada post pasal makan-makan kan? aku dah post dah kot sebelum ni, tapi tak de la glemer sangat. yang ni glemer sikit mungkin. tapi perasaan membazir tu mungkin hadir sikit dalam perasaan nak glemer tu kan...


gambar-gambar yang dekat bawah ni sesi makan-makan aku yang first sekali dengan budak kelas aku. sejurus lepas aku sampai dari jakarta, ok, tak de lah sejurus sangat. petang tu dorang mesej, nak pegi tak, dorang jemput. adoi, aku dah la penat gila baru sampai dari jakarta terus kene pergi kandang pulak bertemu lembu tercinta, malam nak BBQ pulak. tapi kalau tak pergi kang kata orang Malaysia ni berlagak pule tak nak campur kan, pergi je la...

 nasib baik dorang nak jemput. ok la, tapi naik motor meredah jammed yang menggila, loggar lutut aku. memang horror wei jalan dekat sini...



dah macam campfire ada jugak malam tu. syok betoi dorang nyanyi. tapi aku malu jadi aku tak nyanyi sekali. hikhikhik....

tukang masak tak bertauliah dari kelas aku...

aku pon tak sure ni sate ke ayam bakar. sate kot...

aku VVIP jadi aku tak tolong masak.

tradisional kan dorang. makan lapik daun pisang je. kau ade???



mungkin dorang nampak lahap sebab dorang tak makan lagi. tapi aku makan sebatang je sebab aku dah melantak siap-siap sebelum tu. dorang la, lambat sangat bagitau. tak pasal-pasal je aku datang dengan keadaan yang kenyang gila nak mati. tengok benda sedap pon aku tak lalu dah....


boleh detect tak muka aku dekat celah-celah dorang? hitam oi! tulah hasil perjalanan aku dekat Jakarta, sedut cahaya matahari....


*********
ha! aku beli kamera baru!!! tak de la power sangat pon, tapi memandangkan kamera pink aku ditinggalkan di Malaysia, aku terpaksa beli kamera baru kat sini. hoho, terpaksa la sangat kan... tapi sebenarnya aku jealous tengok kawan-kawan aku sorang-sorang beli Samsung Galaxy dekat sini. aku nak jugak. aku nak Note oi. tapi kan, aku tak nak ambik risiko beli dekat sini even harga dia lagi murah. sebab warranty dia tak boleh pakai la pulak dekat Malaysia. dah sampai Malaysia nanti, kalau rosak tu memang semua ditanggung penuh oleh diri sendiri. tak nak la macam tu kan. so aku beli Kamera jenama Samsung ST30 pon jadi la...



macam ni la bentuknya kamera aku. kecik je, sedap la nak pegang, harga pon affordable. dalam Rp 679000 macam tu. kalau convert dalam RM 203 cam tu. kalau dekat Malaysia aku rasa harga dia stil RM 300 ++ lagi kot...


yang aku suka camera ni, dia ada Beauty Shot feature! nampak muka aku macam blushing-blushing gitu. kalau ada jeragat ke apa ke, tak payah kita susah nak edit sendiri, dia dah tolong padam siap-siap. memahami betoi kamera ni.

yang ni masa tengah tunggu kawan aku beli handphone baru. dengan penuh perasaan jealous, aku duduk je jauh-jauh tak nak join dorang beli-beli. 

bila rasa dorang macam lama sangat beli handphone baru, aku yang jealous ini pon blah la dulu pergi makan sebab perasaan jealous telah membuatkan aku dengan kengkawan yang tak beli handphone terasa lapar...

makan di Steak21!!!

muka bahagia dapat makan dulu dari orang yang beli handphone...

walaupun sedang mendengki, gagahkan jugak senyum depan kamera baru. hehe

nomnomnom... sedap oi... tempat ni agak standard jugak la harga dia. tapi kalau dah lapar tu tak peduli dah...

yang tadi tu semua perjalanan untuk hari Sabtu. dah beli-beli barang semua. makan, baru balik. tapi kitorang yang jealous ni balik dulu sebab dah tak larat. esoknya nak keluar lagi...


setelah berbulan-bulan kumpul pengalaman naik angkot, muka semua semakin redha berhimpit sesama sendiri...

ya, kami memang beriman...

agenda hari ini ialah sesi bertemu kakak-kakak Malaysia pula. hari tu kitorang pergi Jakarta, hari ni dorang pulak datang sini. tengoklah Bogor kotaku...

sebelum itu, jangan lupa membeli yogurt J.Co yang sangat enak ni dulu...

Agenda utama hari ni sebenarnya ialah makan-makan. amboi, tak puas-puas makan ye.

sementara menunggu makanan sampai, apa kata kita melantak dulu yogurt ni...
bincang nak order apa bincang....



dan makan pon sampai. hadirin sekalian, telan dulu air liur anda...

ni nasik gorang kambing aku. tapi kecewa sebab kambing dia tak rasa kambing sangat. wuwuwu





asap makanan muna menutupi seluruh muka Mizah. mahap la...

muka excited orang yang kelaparan


dan akhirnya, semua makanan telah berjaya ditelan tanpa meninggalkan sebarang sisa. tahniah semua...






kenyang oi makan sini. harga pon berbaloi gila nak mati... untuk 16 orang, total kene bayar dalam RM210 ++ macam tu je. ada can nak datang lagi lepas ni.

dah kenyang, singgah kedai depan pulak. nasib baik aku tak berminat sangat makanan macam ni. kalau tak aku pon dah ikut borong jugak kot.


duduk dekat sini memang macam-macam makanan dah aku rasa. orang kata Bogor ni memang syurga makanan, so aim aku nak rasa semua, tapi menurut kapasiti digestive organ aku, tak boleh la nak telan sekali semua kan. 

dah nama syurga makanan, memang tiap-tiap hari kitorang food hunting. asal jumpa, nak try. paling lazim yang aku try, nasik ayam bakar, sate kambing, pisang keju, pisang coklat, murtabak telur, dan macam-macam lagi. tapi sebelum beli kena buat inspection dulu, karang tak pasal semua pakat cherry berry. 


4 analisis anda:

Amanina said...

waahhh nampak sedap sangattt makanan2 kat situ. kat czech ni ha ada jugak nampak lebih kurang sama, tapi idokle boleh makan. haih.

nak makan mewah2 macam tu, alamatnye kene google resepi then buat, kalau tak sedap pun telan jugak. haha.

yg pasti sini takde daun pisang. kihkihkih. buat nasi lemak pun tak feel sangattttt!

p/s - happy tengok ko happy kat bogor tu :D

hananishikido said...

tak pe nina, at least ko boleh masak sendiri. boleh gak nak feeling2 malaysia. huhu.

nak buat macam mane, lain negara, lain feel dia.dekat sini ade daun pisang, tapi dekat tempat ko ade snow. lagi best. eh, macam x de kene mengene...

p/s: thankssss sebab happy untuk aku. :D

yongfarehah said...

ok, makcik kayo nampaknye. haha. apehal bahagia sangat hidup kau ni? aku nak makan jugakkk =.=

tapi paling lawak aku nampak ada kalkulator atas meja. haha

hananishikido said...

aku pon rasa lawak. tapi kalkulator memang penting kalau kau pegi over the sea. cuma yg aku tak paham apesal kawan aku beria bawak kalkulator scientific tu tah...

kitorang tak do la kayo mano, syok belanjo jo...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails