Monday, January 9, 2012

berakhirnya diari anak ayam...

setelah beberapa bulan aku jadi penternak ayam, kini berakhirlah kisah suka duka aku dan rakan-rakan bersama ayam-ayam yang tercinta...

couple of weeks ago,  UPM ada anjurkan Karnival Usahawan Tani. semua student yang ambik subjek keusahawanan sem ni akan jual produk-produk yang dah diusahakan dari awal sem dulu.

dan aku jual ayam!

ini bukan ayam yang aku bela...

mula-mula semua blur blur nak jual ayam macam mana. maklumla... semua experience jual ayam memang zero. buat pandai je la...

muka aku tak de. absorb sangat jual ayam. lupa nak tangkap gambar. nak masuk dalam gambar pon lupa.

 masa majlis perasmian karnival ni, ada penyampaian hadiah untuk usahawan yang berjaya berdasarkan prestasi, presentation dan semualah kategori yang aku tak tau pon dia nak nilai.
and, my reban got second place. sedih sikit sebab nak hadiah nombor satu. banyak sikit duitnya. (^_^)
yeah, i'm a money lover...

dan lagi, projek ternakan ayam dapat hadiah juara keseluruhan! mengalahkan projek tanaman dan akuakultur.   omedettou!!!!

aku ingatkan lecturer aku main-main je bila dia kata hadiah tinggi gila. rupanya betul.

tinggikan piala tu??? maaflah, orang yang dekat tepi tu memang dia happy sikit orangnya.

first prize dapat hamper dengan RM700, second hamper pendek sikit dengan RM500, third dapat hamper jugak dengan RM350. rasanyalah.

so reban aku dapat RM500, bahagi  11 ahli campur upah menjual ayam campur hasil jualan ayam. duit-duit...

hamper untuk first and second place.

dan, beberapa malam yang lalu, kami berjaya menjual semua ayam-ayam kami!!!! Alhamdulillah...

masa ni aku dah tak peduli, malam ke siang ke, asal kan ayam-ayam ni hilang dari pandangan aku sebelum aku habis final exam. bukan lah aku kejam sangat tak nak jaga dah ayam tu. tapi time final exam ni, ayam bukan lah prioriti aku.

lihatlah wajah gembira kitorang... hilang semua fobia aku dekat ayam

first time aku tengok ayam kena bungkus dalam kotak. ini bukan kekejaman tau... sekejap je untuk transfer process...

dan malam itu juga perpisahan antara ahli reban aku dengan ayam-ayam sekalian....

dan esoknya pula,

proses pencucian berlaku dengan rapid sekali. semua nak settle hari tu jugak.

akibatnya, sakit satu badan aku lepas berjaya menyodok, menyental dan mencuci satu reban yang penuh dengan sisa-sisa ayam yang telah pergi meninggalkan kami semua...

and lastly... selamat tinggal reban dua....

p/s: semua siri kisah ayam sebelum ni boleh diikuti dekat sini, sini, dan sini....

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails