Friday, August 10, 2012

syukur


Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai;  dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.  Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu).
(Al -Ahqaf [46] : 15)







basah mata aku bila tengok iklan ni tadi. yeah, i know, semua orang dah tengok lama dah. tapi aku asyik lupa je nak tengok. lepas tengok iklan Bernas tadi baru teringat.

forget about the handsome Erman or better known Redza Minhat in the commercial. ye la, siapa tak tertawan tengok Erman yang struggling dalam iklan tu? atau aku je yang tertawan? eh.

no no no... i got teary eyes not because of him but really because of the meaning behind the commercial. seriously. i've had experienced it before.

aku tahu, bukan aku je yang pernah belajar oversea berbulan-bulan. orang lain bertahun-tahun tak kecoh pon. ye dak? but it's not the problem. the thing is, aku sangat bersyukur sebab aku ikut exchange program ke Indonesia last 4 month. banyak yang aku belajar dekat sana. maybe post-post aku sebelum ni tak tunjuk sangat apa yang aku belajar, tapi seriously, sangat tak sia-sia aku pergi sana even there's so much consequences I will face someday. i mean now.

pergi Indonesia, negara yang totally different dengan Malaysia. aku tak kata Indonesia tu negara miskin macam dalam iklan ni. tak... tapi dengan total penduduk hampir 300juta, imagine macam mana rakyat dia survive dekat negara yang bagi aku tak semaju Malaysia.

aku syukur, masa aku pergi sana, aku nampak betapa selesanya hidup rakyat Malaysia kalau nak compare to rakyat Indonesia. bila first time aku naik angkot, the famous public transport dekat sana, jumpa pengamen merata-rata, peminta sedekah also everywhere, dekat kelas tak de air-cond, kipas pon sikit gila, bayangkan macam mana semangat cintakan negara aku menerjah-nerjah dalam otak, jiwa raga aku.

but still, I'm gratefull for going there. what if they sent me somewhere to Europe or Korea or Japan. mesti berlagak sombong bila balik. mesti dalam otak fikir, oh apa kelas Malaysia...

and because of that, I started to appreciate everything I got here, in Malaysia. aku tak menangis langsung bila kali terakhir aku jumpa dengan classmates aku yang dah banyak tolong aku dekat sana. mungkin feel tu tak datang lagi kot. tapi bila bas yang aku naik tu tinggalkan je asrama yang aku duduk 4 bulan tu, air mata aku tumpah. sebanyak-banyaknya. syukur, aku rasa jugak semua ni. terima kasih dekat semua yang bagi aku peluang rasa pengalaman berharga macam ni.








thanks to them, I really had fun while I experince so much thing in my life, at once...


bila balik Malaysia, bila aku jumpa semua benda yang aku rindu sepanjang aku dekat Indonesia, aku senyum sendiri, syukur, aku masih ada peluang untuk rasa semua ni. so Malaysian, learn to be grateful for everything you got but don't afraid to try something that will challenge you. and don't forget to thank everyone who stay with you during the journey...

4 analisis anda:

yongfarehah said...

oh! maybe sebab aku tak pernah keluar dari malaysia lagi =.=

mizahjaafar said...

kau rindu kitorang lah tu..:P

Anonymous said...

tak sedih pun kak

hananishikido said...

suka hati kau la faiz...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails