Tuesday, July 26, 2011

diari elektronik

I’m back after leaving this page for a while…

Bukan sengaja aku tak nak menaip. Bukan aku tak de idea. Banyak idea, tapi tak mampu aku terjemah dalam bentuk tulisan dalam blog ni.

Dua minggu lepas, adik-adik aku dari sekolah asrama balik. Macam biasa aku tinggalkan laptop atas katil and warning adik aku jangan sentuh laptop aku bila aku keluar. Tapi, mungkin warning aku tak menakutkan adik aku, secretly dia bukak laptop aku and tutup balik before aku balik. Aku yang tak perasan something happened dekat external hard disk aku, dengan gembira cucuk usb dan merancang nak sambung balik drama Jepun yang tengah aku follow dalam hard disk aku. Suddenly! Hard disk aku tak boleh detect dekat laptop aku even laptop mak aku pon tak boleh jugak, dan, bila aku try nak explore hard disk tu, keluar window tanya nak format ke tak. Macam biasa, aku tekan cancel, tapi malangnya, keluar lagi satu window cakap ape entah, tak ingat.

Masa tu aku start panic and perasaan nak mengamuk muncul dengan tiba-tiba. Masa tu yang aku fikir adik aku je, tanpa berfikir panjang, aku terus cari adik aku, hempuk dan mengamuk and last, aku menangis sorang-sorang.
Why so sad??? Lost my hard disk content just like lost my soul and memories… mak oi ayat…

memang macam tu pon, segala back up dari laptop, hard disk lama, file file yang aku download, copy dari kawan-kawan, gambar dari sekolah menengah hilang macam tu je. Memang la aku sedih. nak salahkan adik aku pon aku tak tau nak salahkan sebab apa, apa yang dia buat pon dia tak tau inikan lagi aku.

Masa tu aku tak terfikir pulak nak recover ke ape, yang aku tau, semua benda dalam hard disk aku, hilang. I just can cry, cry, and cry. Gila gedik hard disk rosak pon menangis macam orang gila. Tapi nak buat macam mana, tu je yang aku mampu masa tu. Menangis la sampai tidur. Percaya tak malam tu aku tidur sambil peluk hard disk tu? Memang aku gila masa tu…

Esoknya, bila otak aku dan betul sikit, aku search dekat internet, boleh tak recover kalau jadi macam tu. Masa aku search, baru aku ingat, kalau file kita hilang ke terdelete ke, file tu sebenarnya ada lagi, unless kita dah overwrite dengan cara replace file tu dengan file lain. Masa tu aku rasa masa depan aku dah cerah sikit dah.

Lepas tu terus aku dah boleh senyum gelak-gelak macam tak de apa-apa yang jadi. Alhamdulillah. Gila aku malam tu je.

Minggu lepas aku hantar hard disk tu pergi kedai sebab aku tak mampu beli software yang mahal la jugak kalau nak ikut jumlah duit dalam purse aku. Today, baru ambik dekat kedai tu. Cas RM 50. Lantakla kos recover tu berapa pon asalkan aku boleh dapat balik keadaan hard disk aku yang asal.
Masa hard disk tak de dekat tangan aku ni, aku nak taip apa-apa dekat internet pon malas, even status dekat facebook pon aku malas nak update. Alhamdulillah sekali lagi, even tak 100% dapat recover tapi file yang Berjaya di recover semua file yang memang aku nak selamatkan. Nasib baik jugak la kebetulan before hard disk aku rosak aku dah susun folder dalam file siap-siap. Yang tak de dalam file semua tak dapat diselamatkan. Tak pe lah. Itu pon aku dah cukup gembira.

darling, i will never let you go...
Pengajarannya, simpan alat-alat elektronik anda dari orang lain kecuali dengan kebenaran. Sekalipun adik tu dah masuk sekolah menengah tak bererti dia faham kalau ada apa-apa masalah dengan alat elektronik  atau gadget kita. Seriously, aku fobia nak bagi orang pegang hard disk aku yang satu ni dah. 50ringgit melayang semata-mata sebab file yang tak boleh disentuh ni .

2 analisis anda:

SS said...

i know your feeling having to lose the data in hard disk. nice u got it back :)

hananishikido said...

got the data back make me smile everytime i touch the hard disk...
nice...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails