Monday, October 18, 2010

kenapa kita suka salahkan orang lain???


ingat, bila kita tuding satu jari dekat orang lain, empat lagi tu menghala ke arah kita....


memang adat orang melayu kan? tak pernah nak mengaku salah. kalau boleh, selagi ade kambing hitam yang innocent sikit, selagi tu orang tu kita nak jadikan penutup kesalahan kita. susah ye?
mmm... memang susah. ye la, kalau kita mengaku kita yang kena. kalau orang lain mengaku, orang yang lain tu yang kena. kita peduli ape kan?
cakap pasal ni, teringat pulak dekat Maher Zain yang rakyat Malaysia tengah gilakan sekarang ni. beliau ade sebut pasal ni dalam salah satu lagu beliau.
contohnye yang ni,

Oh...I'm walking with my head lowered in shame from my place
I'm walking with my head lowered from my race
Yes it's easy to blame everything on the west
When in fact all focus should be on ourselves….

masalah orang malaysia, tak sedar diri. sorry to say. gejala sosial, makin menggila. anak luar nikah, belambak. GRO, mak nyah, dan sebagainya, merata-rata. nak salahkan sape? macam Maher Zain kate, dah jadi macam ni, senang-senang je nak blame orang barat. yes, sometimes they can be blame. but not everytime. kita tak de otak sendiri ke nak fikir kebaikan keburukan, pro kontra, mane salah, mane betul. tak pergi sekolah ke dulu sampai lupa solat lima waktu wajib sehari semalam, zina itu dosa besar, lupakah? adakah salah orang Barat kita jadi begini? bukan aku nak backing orang barat tu... tapi kalau akal kita cukup nak berfikir. kenapa mesti kita tiru perkara2 pelik yang bercanggah dengan agama dengan adat kita? tak fikir habis ni...

We felt our money gave us infinite power
We forgot to teach our children about history and honor
We didn't have any time to lose
When we were.. (were)
So busy feeling so satisfied

lagi satu lirik dari lagu awaken. kita ni, tak boleh ade duit, kuasa. berlagak. lepas tu lupa nak ajar anak-anak nilai moral. bila anak-anak tu dah tak macam orang, mulalah salahkan pengaruh orang lain especially dari barat yang dah sebabkan anak tu jadi macam tu. salah siapa sebenarnya? is it really their fault?

aku pun kadang-kadang macam tu. semua orang pun kadang-kadang macam tu. dalam drama dengan filem je orang sanggup mengaku salah dan dengan innocent nye, tak kisah dihukum. realitinya??
tapi bila fikir balik, susah sangat ke nak mengaku salah sebab salah kita sendiri. kena marah pun, sekejap je. tak kesia ke dekat orang lain kena sebab kita. tak payah sebok fikir pasal orang lain, fikir diri sendiri dulu.
sedarla... orang Melayu, Malaysia... jangan suka salahkan orang lain. kalau betul kita tak salah, bantu orang yang salah tu... jangan seronok tengok orang yang salah tu dihukum or else, kita yang kena jugak nanti...

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails