Sunday, June 19, 2011

jangan pandai-pandai kritik orang lain kalau kita tak tahu hal sebenar...

aku baru je ingat bila aku nak start blogging balik, aku nak cakap perkara yang elok-elok je. tapi dah jadi macam ni, means situasi aku sekarang, aku rasa macam nak komen sikit perangai orang yang ada dekat sekeliling aku ni.

siapa pon la... tak kira aku, kau, korang, diorang, dan sesiapa je dalam dunia ni, tak suka dikritik benda-benda yang tak betul, yang dia tak nampak, yang kita tak tahu lagi ape outcome nye, and apa-apalah.

contoh, orang tuduh korang bila balik cuti, asyik nak online je. padahal, korang la yang paling teruk mengemas, buat kerja, ok kalau tak teruk pon, at least korang ada la membantu kerja-kerja rumah. tak de la keje nak online je. korang ada terasa hati tak? kalau orang tua cakap macam tu, ada rasa nak menjawab tak? ade wei... jangan kate ape la... sekeras-keras mana pon hati sorang manusia tu, bila orang buat orang tu macam ni, serius hati bagai ditusuk dengan lidi penyapu. even tak nampak lukanya, tapi sakitnya, hanya tuhan yang tahu. ewah!

itu orang yang terasa. yang memberi rasa?
konsider la perasaan orang lain, jangan cakap ikut sedap mulut je kalau tak tahu perkara sebenar. tuduh itu ini, komen itu ini, kritik itu ini. pedih tau hati nak terima. cuba kalau diri sendiri dapat semua tu, mesti sedihkan?



entah la, mungkin orang yang buat macam tu tak baca post ni, tapi yang baca tu, cubalah jaga perasaan orang lain dengan kata-kata kita. kalau orang yang terasa hati dengan kita tu dendam apa-apa, kan ke dah rosak ikatan silaturrahim tu. tambah dengan sanak-saudara, lagilah kita kene jaga perasaan sesama sendiri. kalau orang yang kita tegur or nasihat tak nak dengar cakap kita, cuba fikir positif, and bagi galakan supaya apa yang dia pertahankan sangat tu berbaloi. jangan fikir semua orang boleh dengar cakap kita 100%. orang lain pun kadang-kadang dah fikir baik buruknya apa yang dia buat tu.

last but not least, aku yang mulut capoi ni nak mintak maaf kalau aku pernah buat macam ni. mungkin ada yang aku terlepas cakap, sebab aku ni word come first. lepas tu baru fikir betul ke salah. seriusly sorry. okay???

2 analisis anda:

yong farehah said...

hoooo yess!! she's back!! lebih garang! haha

hananishikido said...

kuang haja!

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails