Monday, August 9, 2010

kempen berbahasa...

pada zaman globalisasi ini...
cewah.
ok ok... perasan tak, semakin maju rakyat atau penduduk dunia ni, semakin tak standard bahasa dan tulisan yang mereka guna. kan2? termasuk la aku...
puncanya, nak senang masa taip sms... ye lah.. nak cepat. bantai la singkat sesingkat2 nye la perkataan guna. tapi dah makin parah pulak aku tengok penyakit tu.
kalau singkat je tak pe, ini siap ditambah2 pulak lagi. ape jadi apew... ke jadi ker... sayang jadi cayunk... eee... geli aku. pendek ke kalau dah macam tu?

tak faham aku. orang nak bagi senang, disusahkan ade la. simple2 punya singkatan sudah... memang patut la ade orang bantah penggunaan singkatan2 macam ni...
lepas tu, penyakit ni berjangkit pulak dekat netizen2 yang asyik melekat depan laptop dengan facebook, myspace, blogger dan lain lagi. habis facebook tu, macam2 perkataan aku dah jumpa. kadang2 aku sendiri tak faham. pandai betul budak zaman sekarang cipta perkataan baru kan?
kalau ade foreigner nak belajar bahasa melayu dekat facebook, lupakan je la. sampai tua pon belum tentu dia reti lagi. dengan tak de huruf vokal nye, belakang ade tambahan huruf r, w, dengan perkataan lain yang geli geleman tu.



kalau sms, boleh consider lagi. memang penat nak tekan word panjang2 dekat button yang kecik tu laju2. nak pulak kalau mesej, sekali hantar, 2 saat lepas tu dah reply. memang la tercabut jari nak tekan. taip kalau dekat keyboard komputer atau laptop, tulis la penuh2 sikit... bukan susah. singkat sikit2 tak pe la. ni kalau semua word jadi pendek, tak kan kita nak ajar adik2 kita yang kecik2 tu mengeja bahasa short form kot... habis la generasi akan datang...
oleh yang demikian, jom la kita tak pakai short form sangat. kesian dekat generasi akan datang, macam mana pulak perkataan yang kita dah pendek tu jadi nanti. bayangkan, mana la tau, dorang cakap pon singkat2 je nanti.


sekarang pon dah ade dah kan...
cari publisiti = capub
gila pangkat = gipang
lambat pick up = lampi
satu hari nanti,
bertambah lah lagi perkataan macam dalam senarai di atas kalau kita tak bendung semua ni...

p/s: aku dulu suka bahasa melayu... tapi sekarang sesat ambik pertanian. so, aku hanya mampu berkempen dekat sini sebab aku pon same buat benda2 macam ni...

2 analisis anda:

yong farehah said...

mmg x boleh blah kau suka bahasa melayu XDD
tp srius ah... aku tension ngan org pkai bahasa pelik2 tu
paling aku annoying mmg 'yew kew?? kt manew?? kwg g la dl...'
wth wei?? wth?? ha2... kan aku dah emo...
tapi aku pon dah skema sampai terbawak time mesej... byk aku tulis penoh kot :D

hananishikido said...

aku pon... dulu aku gelak kat bpk aku skang aku plak buat macam tu... sepenoh2 nye aku tulis mse mesej tu...
aku suke la bm... dorang siap soh aku jd cikgu bm lg. tp apekan daya...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails