Friday, August 13, 2010

masalah bahasa

Lagi dengan tajuk bahasa. Aku tak faham la Malaysia ni…
Oh, lupa, ini bukan tanda protes ke apa ek. Cuma meluahkan perasaan je. Jangan masukkan saya ke dalam ISA.
Kenapa kita tak pakai bahasa kita sendiri untuk belajar?


It’s okay if it is sciences or maths. Ye la, nak sedap bila sebut term2 tu, English la sesuai. Tapi untuk subjek lain yang kita kene baca dan faham, wajarkah kita guna bahasa penjajah tu untuk belajar?
Benda ni berpusing2 dalam otak aku sejak aku exam agriculture pasal entrepreneur tadi. Aku rasa soalan tu tak susah pun. Tapi bila soalan terlalu general and kita sendiri tak faham apa yang kita baca, apa2 pun boleh jadi susah. Betul tak?


Mana tak nye, bahasa yang ade dalam lecture note tu tinggi sangat sampai otak jadi bengap sebab tak ingat apa yang kita baca. Lepas tu bising la kata kita ni asyik menghafal, tapi tak faham ape yang kita baca. Salah siapa?
Aku rasa kalau lecture note bahasa melayu dan boleh jawab bahasa melayu, no problem la… ini, nak hentam pun tak de idea.


Ok, kenapa student sekarang tak seagresif student zaman dulu?
Sebab, masalah bahasa. Aku pun student, aku tau. Lecturer aku sendiri cakap. Bukan sebab kita bodoh atau bengap kita jadi macam ni. Tapi sebab kita jadi takut nak interact dengan lecturer dalam English. Bila lecturer tanya atau tak faham ke, senyap je. So kelas akan jadi pasif dan student akan mengantuk dan akan ade lah student yang hilang kepalanya kerana tunduk 180 darjah. Memang kita tak de la sebodoh mana sampai tak reti langsung nak speaking, tapi confident tu yang tak de. Cuba kalau subjek tu dalam bahasa melayu, berlumba- lumba orang nak interact dengan cikgu atau lecturer. Ye ke? Agak la… lagi pun, bila kita belajar dalam bahasa yang bukan mother tongue kita, otak kita akan buat dua kerja dalam satu masa. Kesian otak kita. Sebab tu kadang2 kita jadi macam slow sangat bila nak faham something. Nak translate lagi, nak faham lagi. Ingat senang ke. Lain la kalau rakyat Malaysia ni speaking kat rumah. Then its ok. Tapi kalau dah nak faham pun berjam2, memang lastnya separuh je la mata terbukak. Mengantuk…


Kalau kita tengok dekat overseas, orang tak sebok pon nak belajar dalam bahasa lain. Relaks je. Hebat je. Maju je Negara tu. Malaysia? Yes, bagus belajar banyak bahasa, tapi kenapa sampai lupakan bahasa sendiri. Sekarang, aku dah masuk U, sebok nak belajar English. Dengan grammar nye bagai, sampai aku lupa pasal tatabahasa. Otak aku pon dah lama berkarat sebab tak guna bahasa sendiri. Dalam kelas, subjek semua dalam English, jadi la orang putih celup yang kulit warna coklat. Aku tak de la sakit hati sangat pasal bahasa ni. Tapi bila aku tak boleh nak faham ape yang aku belajar sebab masalah bahasa, pedih jugak jantung aku ni. Orang lain pun bising benda yang sama macam aku, so bukan aku sorang yang ade masalah ni. Jepun, pakai bahasa sendiri je, tapi teknologi Negara tu? MasyaAllah… Germany, relaks je pakai bahasa sendiri, tapi kemajuan sains diorang. Power…


Lagi satu aku tak puas hati, kalau kita nak pegi belajar dekat overseas, sebok kita belajar bahasa Negara tu. Tapi aku tengok foreigner dekat U ni, nak tanya kitorang semua dalam English. Mereka tak pergi kursus bahasa melayu ke? Tak kan tak reti langsung cakap kot? Sabo2…

2 analisis anda:

yong farehah said...

srius kau emo! :)) ha ah kan?? kite ni x dk la bengap sgt... ish..

hananishikido said...

mmg emo sungguh la aku semalam... mne tak nye, brape puluh kal aku baca note pon tak masok pale otak lagi... rsenye aku tak de la sebebal ni...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails