Monday, October 31, 2011

Penyakit Gadis Remaja Zaman Kini

penyakit ni boleh kira penyakit alaf baru jugak la. kira zaman dulu serius susah nak jumpa penyakit ni. penyakit ni jugak banyak melanda gadis-gadis yang ada laptop sendiri atau handphone dia terlebih canggih sedikit. kalau lelaki tu, aku tak sure la pulak, sebab aku tak pernah ada sebilik dengan lelaki. tapi kalau ada tu, mungkin beliau golongan terlebih bahagia atau mempunyai hormon yang sama yang dikeluarkan oleh perempuan ketika mengalami symptom penyakit ni.

nak tau penyakit apa?

meh aku cerita symptom atau gejala-gejala yang akan dihadapi jika menghidap penyakit ni.

-suka duduk depan laptop sorang-sorang.
-suka gelak sorang-sorang secara tiba-tiba.
-tengah-tengah diam tiba-tiba tersenyum sendiri.
-excited kalau baca apa-apa news dekat internet.
-tiba-tiba bertepuk tangan seorang diri.
-menangis secara tiba-tiba.
-menjadi pekak secara tiba-tiba

to summarize, semuanya tiba-tiba lah.
Businesswoman in office with laptop laughing
ada terasa tak tengok gambar ni???

dah clear dengan symptom, nak tau punca pulak?
silakan baca,

-peminat korean variety show.
-seorang yang aktif mendownload.
-mempunyai file movie sebanyak beratus-ratus gigabyte.
-peminat kpop/jpop

lepas tu, kesan? eh, macam nak buat presentation pulak.

-tak cukup file dekat laptop, beli lagi hard disk sampai dua tiga.
-tak sanggup berpisah dengan laptop walau secara sengaja atau tidak sengaja.
-earphone senantiasa berada di telinga
-berat badan tidak stabil

dah lengkap semua. tapi aku still tak tau nama penyakit apa. so, aku namakan je la penyakit ni penyakit tiba-tiba disebabkan semua gejalanya ditunjukkan secara tiba-tiba.

salah satu pesakit penyakit ni adalah aku. semua gejala, punca, kesan yang kat atas tu memang aku. sangat terasa tau.

tapi aku tak de la hard core kpop macam orang lain sampai semua isi-isi laptop dalam bahasa tu. adalah jugak bahasa lain. dulu masa aku suka, orang kutuk-kutuk aku. tapi bila aku dah bosan, ramai pulak suka. suka hati la... however, kebanyakan punca symptom aku tu bukan dari file berbahasa melayu.

tapikan, serius... semua symptom tu bukan aku je yang rasa. ramai. kadang-kadang bila bilik aku senyap je, tiba-tiba ada la bunyi terkekek atau tergelak atau ter lain-lain dalam bilik tu. sampaikan aku rasa kalau ada hantu nak gelak pun tak de siapa perasan. hoh, takut.

bukan bilik aku je, time aku singgah bilik orang lain je, ada je suara pelik-pelik yang berbunyi tiba-tiba. so, bukan aku je la yang pelik sebab gelak sorang-sorang. orang lain pon same je.

kalau nak ikut zaman sekarang ni, kebanyakan gadis-gadis ni gelak tiba-tiba sama ada masa tengah tengok movie atau variety show, especially dari Korea. ye la, korea kan hot setap sekarang ni.

aku memang tak boleh nafikan kekreatifan korean entertainment industry yang boleh cipta variety show yang best macam Family Outing, Running Man, Star king, Strong heart, We Got Married dan banyak lagi lah. semua show ni tak boring, kreatif, lawak and at the same time, semua show ni, promote kecantikan Korea sampai kalau tanya mana-mana gadis sampai sekarang, kalau melancong nak pergi mana? 7 out of 10 akan cakap nama-nama tempat dekat korea. mana diorang tau? sebab show macam ni lah.

tambah-tambah kalau tengok Running man, tak payah kata orang la. aku pon sama. serius aku cakap, Running man boleh jadi penawar duka kalau korang tengok masa tengah sedih ke stress ke apa ke. sebab show ni memang lawak. kalau yang tak gelak tu, ada la masalah tu.
show ni memang best. tak tipu.

penyakit ni memang susah nak cari ubatnye, melainkan hard disk atau laptop rosak je, penyakit ni akan bertukar jadi penyakit lain.

tapi apa pun, nasihat aku, ce... pandai bagi nasihat kat orang ye.
nasihat aku, kalau dah duduk depan laptop tu, rajin-rajin la kan diri gerak-gerakkan anggota badan tu sikit. sebab tak reti nak bergerak tu yang berat badan tak stabil tu. eissy, terasa.
kalau tak bergerak langsung lagi bahaya. boleh membawa maut lagi tu. beware huh!

jangan dah syok sangat, lepas tu duduk atau baring dalam posisi tu sampai 10 jam. sampai makan minum semua nak bawak dekat depan laptop/komputer tu memang parah la tu. amalkan cara hidup sihat. oke...

amacam yang baca? ada terasa tak? heee....

3 analisis anda:

yong farehah said...

sangat! terasa~~~ =.= nasib baik i jogging weekend. haha

diRi AkU... said...

setuju!!!RunningMan penghibur kala berduka..sorang2 pon layan..hahaha...=)

hananishikido said...

bagus2... aku jln kaki je. x smpt nk lari...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails