Wednesday, November 9, 2011

Rapper: Malaysian VS ************

namakan siapa yang aku nak ***** tu. aku pon tak de idea nak bandingkan dengan siapa.



thanks to Mat Luthfi sebab ingatkan aku pasal benda ni.

pagi tadi, bukan pagi tadi je. semalam, hari tu, minggu lepas dan banyak lagi masa-masa lain, kebanyakannya masa aku naik kereta atau bas la. or better said, time-time yang aku boleh terdengar stesen radio Malaysia. waktu lain jangan harap la... sebab ada kenderaan-kenderaan ni la aku boleh tau banyak lagu Melayu.

aku tulis ni bukan nak ulas pasal Mat Luthfi atau nak komen-komen lirik yang songwriter dah tulis even kadang-kadang aku setuju jugak dengan beliau. tu pendapat beliau. biarlah, mungkin imaginasi mereka terlebih, lalu lahirlah lirik-lirik yang penuh dengan simile, hiperbola, peribahasa, simpulan bahasa semua tu. tak kisahlah. adatlah lagu cinta. mesti la nak lebih-lebih sikit.

yang pasti semenjak dua tiga menjak ni, aku perasan banyak lagu Melayu yang ada rap. bagus la, mungkin rap tu menunjukkan tanda kemajuan sebuah industri muzik tu.

tapikan tapikan,
kenapa semua rentak rap dorang sama je? tak percaya, dengarlah semua lagu-lagu yang ada rap yang baru. bunyi macam bersajak pon ada, mungkin dorang memang betul bersajak, dimaafkan la. tapi serius, rentak semua sama.

aku bukanlah pakar muzik ke pengkritik muzik ke apa, tapi kalau nak banding lagu dalam Malaysia yang ada rap, lagu zaman-zaman aku sekolah dulu lagi sedap nak dengar. contoh, lagu VE and Ruffedge, Khayalan. serius aku addicted dengan rap dia satu masa dahulu. dia ada rentak dia sendiri. tak de la lebih kurang je dengan lagu-lagu lain. rap pon ada rentak apa. jangan la kata kalau rap je mesti rentak yang sama.

itu baru banding dengan lagu Malaysia. kalau banding, dengan lagu overseas?

yes, bukan semua lagu dari overseas tu sedap. bukan semua rapper hebat. tapi kalau dah nak jugak masuk industri muzik tapi tak boleh nyanyi sebab suara tak sedap, try as much as you can to perform the best without singing. boleh je.

nak tengok, best rapper yang aku maksudkan?

tekan play dulu.



aku tak maksudkan yang kpop ni bagus and korang kene buat macam ni baru style or so on so on. no...
 but they are seriously amazing. tak tipu.

tengok dekat first rapper yang pakai kot labuh tu. at first, he can't really sing. but he try his best to be the signature rapper of this group, and now, he can even sing while rapping! oh ye, dia ni la yang melambai-lambai dekat tepi page aku tu.



lagi sorang rapper tu, tak ke rasa ke dia memang super best, semua rap tu tak rasa bosan langsung. even aku tak faham maksud dia tapi aku enjoy dengar dia rap.

kenapa aku ambik video yang live? so korang boleh tau, tu memang suara real dorang. tak de la dalam radio beria rap sekali live, suara tak dengar langsung sebab dah semput.

suka hati lah nak tengok group mana sekalipon, tak kisah. tapi at least berlatih dulu. jadikan verse-verse rap tu menarik untuk didengar. ini tak, nak termuntah aku dengar rap yang boring dan tak sudah-sudah tu.

dah. aku komen banyak lagi karang ada je la yang tak puas hati dengan aku. ni pendapat aku ok. kalau korang rasa rapper yang ada dekat Malaysia ni dah cukup bagus, tak pe. aku tak kisah...

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails