Tuesday, March 19, 2013

aniaya



assalamualaikum

tadi aku call mak aku.
berejam-rejam sembang perihal kes-kes penganiayaan yang selalu jadi di sekeliling.

manusia sekarang memang selalu tak sedar mereka sedang menganiaya orang lain kan?
mereka selalu fikir merekalah orang yang paling mulia sampai lupa kebajikan orang lain.
sampai lupa sebenarnya ada yang sedang menderita sebab kata-kata dia, fikiran dia.

keluarga aku contohnya,
mak bapak aku memang aktif dalam politik,
usaha mak bapak aku untuk bagi islam kekal menang dekat kawasan kami memang membuatkan aku sangat bangga.
bila mak aku siapkan kertas kerja itu ini untuk macam-macam program dan bila bapak aku sibuk mesyuarat sana sini jadi mc sana sini semata-mata untuk make sure apa yang mereka buat boleh tegakkan islam yang mula bengkok.
ingat senang nak habiskan masa pergi sana-sini sedangkan waktu tu boleh peruntukkan untuk rehat lepas penat bekerja?

aku tak pernah nampak salahnya mak bapak aku nak aktif dalam politik.
kalau orang lain boleh kenapa mak bapak aku tak boleh?

tapi kenapa, orang selalu perlekehkan usaha mak bapak aku.
bukan mak bapak aku mintak duit orang.
bukan mak bapak aku pergi merompak.
bukan aku tak nampak, mata-mata orang yang pandang rendah mak bapak aku.
bukan aku pekak tak dengar kata-kata orang,
bukan aku tak reti baca tulisan orang yang selalu mengutuk mengata mak bapak aku depan-depan.

kami sekeluarga sabar.
peduli apa kami dekat orang macam tu.
niat mak bapak aku sangatlah murni.
tapi orang tetap nak mengata. perli sana-sini.
adik beradik aku tak pernah merungut tapi kenapa orang sibuk bersungut?

sabar kami ada tahapnya.
kadang-kadang rasa nak hadiahkan sejuta lempangan dekat orang macam tu.
macam-macam kata nista orang lemparkan dekat kami anak-beranak.
orang macam tu tak pernah fikirkah apa yang kami rasa?
seronok agaknya aniaya hati dan perasaan orang.

semoga Allah limpahkan segala nikmat berkat kesabaran mak bapak aku.

cukup perihal keluarga aku.

pic courtesy: google

contoh lain,

suami orang yang tambah koleksi isteri.

aku tak pernah salahkan lelaki yang nak beristeri lebih dari satu.
tapi berpada-padalah.
kalau tak mampu, usaha lebih dari selalu.

jangan pernah terfikir nak aniaya orang lain semata-semata untuk bagi kesenangan dekat isteri kedua.
kalau betul nak bina masjid lagi satu,
jujurlah.
terus-terang dengan isteri pertama.
aku paling kesian bila isteri pertama ditipu bertahun-tahun yang sebenarnya dia bermadu.

yang suami, tak rasa bersalahkah,
tipu isteri pertama, aniaya dia, bila mengaku tak balik rumah sebab sibuk bekerja.
padahal kerja yang ada pon tergendala.

bila orang tanya kenapa nak beristeri dua,
mula cari salah isteri pertama.

tak sabar nak masuk neraka agaknya suami macam ni.

banyak sebenarnya contoh penganiayaan yang aku dan mak aku bincangkan.
tapi tak mampu aku nak tulis.
takut ada yang sakit hati.
sedangkan azam aku untuk jaga lidah aku dari menyakitkan hati orang.

tapi sebab semua penganiaya ni,
hati aku jadi susah nak memaafkan orang.
hati aku senang membenci bila aku terkena.
walaupun zahirnya aku tersenyum, jangan tanya apa yang aku rasa bila sekali aku teraniaya.

aku tak berdoa,
tapi semoga anda penganiaya rasa apa yang kami pernah rasa.
supaya anda tidak fikir lagi yang anda begitu mulia.

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails