Sunday, March 24, 2013

kimbap malaysia #2

assalamualaikum...

sebelum aku dah post dah pasal kimbap ni. tapi tak detail. sebab aku kemas cepat sangat lupa nak snap gambar material dengan apparatus secara terperinci. amboi terperinci.

nah ambik ni, siapa tak clear lagi, boleh google yang selebihnya. 

kimbap ni aku dah buat lama dah. ni ha la baru nak cerita. lagi satu, kalau korang nak rasa flavoury sket kimbap ni, boleh la nak season memana bahan isi kimbap ni sebab kalau tak tambah apa-apa rasa dia plain sangat. bosan hoihoi.

main ingredient. nak detail pergi bukak post lama. yang tengah tu timun, jadi putih cenggitu sebab aku julienned je. malas dah nak hiris-hiris.

ni la yang aku kata sushi mat tu. aku rasa dekat daiso ada kot. cuma yang ni aku bersikap kreatif sebab pakai lapik pasu mak aku yang tak guna lagi sebab malas nak beli sushi mat baru.

ha.... ni la seaweednya... jenama yoroshii. dkat tesco je aku pernah jumpa. tempat lain tak sure sebab aku memang selalu shopping barang dapur dekat situ. dan, jenama ni je aku yakin halal. yang lain aku tak yakin jadi aku tak beli. kalau korang yakin belilah, kalau tak jangan... 

seaweed ni bentaang je terus. jangan pegi rebus pulak. tak perlu. nak buat kerja ni lapiklah surat khabar dulu ye, baru kemas sikit...

macam ni susunnya... inti tu nak letak banyak pon tak pe. kalau letak sikit sangat kang rasa nasik je kimbapnya.

yang ni baru kelihatan macam kerja tangan anak dara, post aku yang sebelum ni kemain berterabur nasiknya. almaklumlah, amatur. compactkan tau nasik-nasik tu.

lepas potong dengan pisau tajam, susun lawa-lawa macam ni lepas tu tangkap gambar, post kat instagram. cenggitu...


hohoi, sedapnya bawak pegi picnic...

adik aku suruh aku tangkap gambat tangan dia secara paksa. ye lah ye lah.

si avatar ni mula-mula dia dok sebok kacau aku nak potong-potong. tapi aku tak layan. last nya dia merajuk lari pergi tido bawah meja. gedik sungguh kucing sekor ni.

dah. jemput makan semua. bahan-bahan semua bolh didapati di tesco. sebab tu nama kimbap ni kimbap malaysia. semua bahan made in malaysia kecuali seaweed. dari taiwan.


2 analisis anda:

Anonymous said...

nampak jugaklah kelecehan nak buat.hoho

alang2 tu ko buat kat rumah ko bawak ke kelas

^^

hananishikido said...

aku buat masa dekat rumah aku sana nun... kat sini tak rajin. mana aku nak beli minyak zaitun semata sebab nak pakai 4-5 titik je...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails