Wednesday, December 14, 2011

kerenah pak cik driver bas UPM yang lawak sekali

sebelum ni aku pernah cerita dah pasal kerenah pak cik bas ni...

tapi pak cik yang aku mention dulu dah berhenti dah. aku tak sure la dia yang nak berhenti atau dia diberhentikan. redha la sekejap telinga student UPM dari mendengar bebelan pak cik bas yang merepek tu.
tapi sekarang semenjak fakulti baru aku siap, ada lah dua tiga orang pak cik bas baru untuk bawak student UPM pegi fakulti baru yang kemain jauhnye.

dan macam biasa, bebelan-bebelan pak cik bas kembali berkumandang. bukan semua la... ada yang cool dan kesian dekat kami sebab kene pegi belajar fakulti jauh gila. lepas tu panas-panas kena tukar bas. yang tu ok...

cumanya, yang aku tak faham ni pak cik yang asyik nak salahkan student bila naik bas. pak cik ni ikhlas ke tak nak bawak bas ni sebenarnye?

kadang-kadang nak je aku cakap, pak cik, kerja pak cik kan bawak bas. bawak je la... nak bebel apanya lagi...
tapi adab sopan aku yang masih menebal memaksa aku untuk mendiamkan diri di samping takut pak cik bas tu suruh turun dekat tepi highway lepas tu jauh lagi nak balik kolej.

macam tadi. dah la pak cik tu biar student tunggu dekat bas stop panas-panas sebab dia nak pergi makan. kalau ye pon nak makan, bukakla pintu bas tu... tak de nye student nak bawak lari bas tu, kami tak reti pon nak drive bas...
lepas tu, bila pak cik tu dah naik, ada sorang student suruh pak cik tu tunggu kawan dia kejap. pak cik tu kata, " tunggu apanya, pak cik nak cepat ni, pak cik tak de masa ni, pak cik bukan banyak masa sangat nak tunggu-tunggu. pak cik nak makan pon kena curi-curi."

eh, bukan kerja pak cik jadi driver bas memang kene tunggu penumpang ke? pak cik tak banyak masa pak cik nak buat apa. kitorang ni lagi lah tak banyak masa pak cik. nak tunggu bas lagi, nak lari-lari pergi kelas lagi. UPM ni dah la kemain beso nye.

lepas tu bila dah sampai, ada la sorang dua student tengah tunggu bas yang pak cik tu tengah bawak. tiba-tiba, pak cik tu sekali lagi bersuara, " isy! kalau tunggu bas tu sorang-sorang. cuba kalau keluar tu ramai-ramai. masa tu tepat la sikit."

aku dengar nak gelak pon ada, nak marah pon ada. ade ke pak cik tu suruh student tunggu bas ramai-ramai apekehal???

dah la waktu tu tengah hari, bukan waktu puncak pon. memang la tak ramai. lepas tu bukan semua student UPM nak pergi fakulti pertanian. pak cik ni ingat semua jadual student sama ke...

aku faham la kot pak cik tu tak pernah masuk U. tapi logik la, bukan kitorang ni kenal sangat student lain sampai nak janji naik bas sama-sama. tak kan nak mesej dulu kot...

aku tau, pak cik bas tu tak baca pon blog aku, tapi kalau korang nak buat apa pon, ikhlas la sikit. tambah kerja yang berbakti dekat pelajar macam kami ni, pahala besar tau...

p/s: adik-adik yang nak masuk UPM jangan risau, bukan semua pak cik bas macam ni. yang lain cool...
p/s: dialog telah diolah oleh aku. tak ingat sebijik sebijik pak cik tu cakap apa.

1 analisis anda:

Afnan said...

Bab masa tu dia betul sbb dia ada jadual...mmg keja dia bwk bas tp jadual trip dia ttp ada brapa jam skali nk pusing...dia nkbjgk masa rehat dia,kalau student tu lmbat n dia kena tunggu maknanya masa rehat dia dicuri...bawak bas ni penat oooo..kalau x cukup rehat nnti dia hilang fokos n trjadi apa2 dia disalahkan jgk...hang nk orng faham hang hang pn kena faham jgk orang,bab suruh tggu ramai2 tu mungk8n dia x faham hang kena fahamkan dia..sekian...

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails