Sunday, September 4, 2011

Ucapan pasca raya


Assalamualaikum.

Lepas Ramadhan ni, aku akan ucap salam dalam setiap entry aku. Itu baru namanya perubahan menuju kebaikan. Alhamdulillah…

Sungguh alim-alim tikus intro ucapan aku ni.

Sesungguhnya, raya tahun ni, banyak gila kejutan menanti aku. Paling sedih, masa balik kampong belah bapak aku, jumlah kutipan duit raya berkurang dengan amat rapid sekali sehingga memaksa aku pergi beraya ke rumah-rumah jiran tetangga atok aku yang aku tak kenal sama sekali. Ada ke patut, duit raya dapat dekat kanak-kanak mumaiyiz dengan yang sekolah je. Adakah pelajar university tak memerlukan duit belanja? Kami perlu! Oh, sungguh emosional perenggan ini. Walau bagaimanapun, nasib masih menyebelahi aku, keluarga sebelah mak aku masih bermurah hati nak bagi duit raya lebih sikit. Bukan niat aku nak compare sedara belah mak atau bapak. Ini cuma keluhan hati.

walaupun duit raya cuma secoet, aku tetap gembira pulang ke kampung halaman.
Tahun ni jugak, amatlah jarang sangat aku pergi beraya jauh-jauh. Yang tu aku tak peduli, sebab memang tiap-tiap tahun aku tak pergi raya merata-rata. Sebabnya orang yang datang rumah aku tak pernah sikit. Ramai, so khidmat aku memang la diperlukan dekat rumah. Cuma tahun ni, memang aku tak jalan ke rumah sanak saudara sebab aku dah raya dekat kampong.

raya kedua, hilang semua baju kurug dengan baju melayu.
Tahun ni jugak, setelah dua tahun, aku reunion dengan rakan-rakan sebaya masa dekat MRSM yang sangat aku rindu. Seronok dapat jumpa. Tapi aku agak terkilan sebab first time, ramai pulak datang rumah aku.  So agak awkward sikit la aku. Bukan aku tak suka tapi dengan condition aku yang tak sihatnye, tambah ada pulak yang lelaki, serius aku segan, nak senyum pon aku segan. Ye la, mana pernah aku ada kawan lelaki sampai rumah. Even aku baik dengan korang  mase dekat maktab dulu, kedatangan korang memang membuatkan aku terdiam terkelu. ewah! Sorry sangat especially dekat skel, ajim dengan nuar. dah lama tak jumpa korang mestila aku nak sembang dengan korang. tapi apakan daya, kesegananan dah melampaui batas. Tahun depan datang lagi ek.

kanak-kanak comel. samalah macam kakak sedara dorang. XD
By the way, raya tahun ni, aku sangat takut nak keluarkan duit raya dari sampul sebab aku takut terbelanja. Tambah keadaan kewangan aku yang tengah nazak sekarang ni. Kang terbelanja, tak makan aku dekat UPM nanti. Takkan asyik nak mintak dengan bapak je.

 Lagi satu, berat juga, naik dengan beria sekali gara-gara banyak sangat makanan dekat rumah. yang akan jumpa aku dekat UPM nanti, jangan gedik kata aku tembam, sedih tau. nanti aku diet la balik. dah terlanjur tertembam, memang ambik masa nak normal balik.

terserlah ketembaman aku. ish.

Oh ye, aku nak ucap terima kasih dekat puhak Astro B4U sebab tayang cerita Hindustan best raya ni, especially yang ada SRK.

kuih raya yang first time aku buat dalam hidup juga habis dan licin dengan jayanya. bekas-bekas sekali hilang. tak mane dorang campak tah. ingat nak simpan sikit untuk kengkawan tapi nampak gayanya tak merasalah korang wahai kengkawan...




Akhir kata, syaitan dah lepas, semoga sifat tak elok aku tak start balik setelah Syawal bermula. Jom kekalkan ibadat yang kita dah buat masa bulan Ramadhan dulu. selamat hari raya!!!

1 analisis anda:

Run Away said...

selamat hari raya...;d

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails