Wednesday, February 9, 2011

maths tought me there's not only one solution for any problem...

never mind my grammar error, aku yang tak sedarkan diri esok ada test 5 tajuk masuk dan aku tak baca apa-apa lagi dan aku sedang menaip dengan senang hati di sini. *jangan tiru aksi ini*

kejap... je. aku nak taip ape yang terbuku dekat hati aku ni dari kelas maths tadi.

ok, think, 1 divide by 2, we got ____________?
fill in the blank with the correct answer.

anda rasa? aku rasa?

betul tak kalau aku cakap 1 bahagi 2 dapat 2?
ok, ade yang bantah, ada yang kata, 1 bahagi 2 dapat 1/2.

answer? which one?
aku kata dua-dua betul. tak percaya?
ok, aku yang tak sedar diri ni sanggup buat sebijik lukisan sebagai ilustrasi untuk membantu pembelajaran menjadi lebih efektif.
pedulikan lukisan dari Paint yg hodoh itu

see? berdasarkan saiz, mungkin jawapannya adalah 1/2, tapi based on jumlah, jawapannya adalah 2.
kan? kan? kan?

lagi contoh,

1/1=1
2/2=1
3/3=1
0/0=?

what is the answer? 0 or 1?

ok, one more illustration
jika anda belajar kalkulus, anda mungkin lebih mengerti...
ok last example, sebelum aku merepek dengan lebih banyak lagi.
1+1=2...
really?
no doubt, betul dah. tapi, banyak lagi jawapan sebenarnya...
ikut fakta matematik, ye, 1+1=2. kalau yang ni kau kata salah, go back to your primary school.
lagi?
dalam family tree, 1+1= mama+papa,
so, what is the answer? 2? 3?
kalau dah mama beranak sampai 7? 1+1=?
lepas tu, kalau papa kawen lagi satu, means, 1+1+1= mama+papa+bini papa yang baru
sepatutnya jawapan boleh jadi 3 kan? tapi kalau mama je beranak, bini papa yang baru tak nak beranak sebab nak jaga body, the answer can be less or more than that, right?

gambar hiasan semata-mata
macam dalam gambar tu, itu kalau anak dia sorang, kalau ramai? masih boleh diterimakah fakta 1+1 jawapannya hanya 2? 

konklusi:
see? dalam satu masalah kita boleh jumpa lebih dari satu solution and answer.
untuk example 1 and 2, itu ikut maths, yang 3rd example, tengok everyday life. logikkan?
so, ada masalah?
think more, widely, and happily. insyaAllah, you'll find the way...
*sempat lagi masukkan lirik Maher zain*

wah... terima kasih kepada encik mathematicians kerana memberi saya idea di tengah malam buta disaat esok saya ada exam dan baru sahaja menghabiskan 5 tajuk. oh ye, first paragraph tu ditulis 3 jam yang lalu.

sekarang, mari kita berdoa supaya aku boleh jawab test esok dengan gembira.

2 analisis anda:

Anonymous said...

apa ko mengarut nie...hehehehehehe! saje kacau!

hananishikido said...

sebok r kau... aku x mengarut la... aku buat fakta baru je.

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails