Sunday, February 13, 2011

mode Celine Dion: ballad always the best

mesti orang yang kenal aku sikit-sikit tak percaya kalau aku cakap macam ni.
eh Nanie, bukan ko suka lagu rancak-rancak ke? tanya mereka.
aku jawab, lagu rancak tu aku dengar time dia baru keluar je. bila dah sepuluh  dua puluh kali dengar, dah la. nak dengar banyak kali buat apa.
habis tu Big bang tu bukan hip hop ke? rancak je lagu dorang, tanya mereka lagi,
aku jawab lagi, lagu rancak diorang aku dengar time gembira-gembira je. time nak feeling-feeling aku dengar lagu ballad diorang. got it?

*dialog olahan aku tanpa sedar*

ye... aku suka Big Bang, NewS, dan banyak lagi tu. tapi lagu diorang yang aku dok ulang tu, lagu ballad je. lagu rancak memang pekasam la. lepas aku dengar sampai aku hafal lirik dia dah la.

tapi, kalau ballad singer, serius, aku ulang 300 kali pon tak pe. siap kuatkan volume sampai maximum lagi sebab nak dengar high note diorang dengan beria-ria. syok ooo... dapat pulak lagu Celine Dion dengan Ziana zain, mak oi, time tu la suara sumbang aku ni sebok nak try high note 3 4 octave tu... *jangan pedulikan aku merepek kalau tak faham*

lagu rancak memang best, tapi kebanyakan yang best tu adalah muzik nye, bukan vokalnya. aku prefer vokal dari muzik. yes, lagu yang bagus ialah kalau dengan pakai piano je, lagu tu dah sedap. that's the truly music.
big Bang? nasib baik vokal dan muzik dua-dua sedap.

bila pulak aku start layan lagu-lagu feeling ni...
jap aku fikir, haaa.... ingat tak masa tahun 90-an sampai awal 2000++ dulu, selalu ada lagu-lagu orang putih kat tv. ala... yang dekat tv2 tu... masa tu la aku kenal whitney Housten, Faith hill, Celine Dion, Marc anthony, Robbie William dan ramai lagi penyanyi power-power. Westlife pon time tu jugak kot. mmm... time tu la.

masa tu, tiap-tiap hari aku balik sekolah aku bukak tv2 nak dengar lagu-lagu tu. semangat kan? sebenarnye aku bukak tu sebab nak tunggu drama Sepanyol kat tv2. ala... cerita Catalina y Sebastian, El Amor no es como lo pintan and so on tu kat zaman tu... sambil-sambil la...

tapi perangai tu lekat sampai sekarang. aku prefer lagu ballad kalau time aku tengah lepak sorang-sorang ke tak pun nak study benda-benda yang perlukan feeling *ade ke?* didalamnya...

seronok tau feeling-feeling sorang ni... ye la, aku pakwe mana ade... nak feeling time-time ni la... sampai ada lagu yang mata aku berair-air kalau dengar. macam lagu Because you loved me_ celine dion. aku tak tau ape yang sedihnye. tapi macam tu la, memang la emo kan aku. heeee.... *poyos gler aku...*

 ei, lelaki pon boleh dengar la ballad. tak yah la segan. dengar je. jangan la ko jadi pondan pulak lepas dengar lagu ballad, itu dosa wei. oh ha, lagi satu, aku ada baca satu buku ni, muzik akan jadi haram kalau kita goyang-goyangkan kepala masa dengar lagu tu. tapi kalau dengar ballad, sempat pulak ko nak shake your head masa dengar lagu tu. make sure ko dah sembahyang masa dengar lagu tu, ok la kan? lagi pon penat la dengar lagu yang heavy-heavy ni. sakit otak. yes, aku dengar heavy metal jugak kadang-kadang. tapi aku just aka dengar kalau lagu tu ada unsur ballad macam Nightwish, tapi tak larat dengar banyak kali tak larat.

tak percaya ballad best?
meh dengar sebijik dua,






serius, Celine Dion is the best ever singer i've known. aku sanggup tunggu sorang-sorang dalam bilik tv yang gelap masa dekat sekolah dulu sebab nak tengok concert Celine dion. siapa yang tak kata Celine Dion best. konsert tak pernah tak penuh. hensem r sape yang nak ajak aku g tengok konsert dia ni...


nak tau lagi ballad singer yang best, pergi Google sendiri. malu nak dengar lagu perempuan, dengar sung si Kyung atau Lee seung Chul, tak pon December. tapi ni korea la. aku suka sebab suara jantan mereka sangat best untuk didengar. ok, tak suka korea, kalau nak retro sket, boleh dengar Frank sinatra, nak mengenang zaman remaja, ada westlife, nak moden ada Usher. suka hatilah.

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails