Thursday, December 16, 2010

Resepi hari ini

 Tajuk aku kat atas tu macam kate blog aku ni blog resepi pulak. tak pe la.. resepi hari ini ialah, japanese gyoza atau meat dumpling atau bahasa kampungnye, samosa orang jepun. actually, aku dah berzaman dah teringin makan gyoza ni. tp mostly, kedai yang masak benda ni kedai cina yang tak sure halal haram nye. maybe luar tulis halal tapi dalam masak pork. waktu aku cek resepi ni dekat internet pon, resepi asal nye pork. lantas aku ambik keputusan nak pakai resepi sendiri...
daging yang telah aku masak secara hentam.
bahan2:
  • bawang yang dihiris
  • halia ditumbuk
  • daging cincang 
  • ubi kentang dipotong halus
  • black pepper 
  • kicap
  • garam

lepas siap, bungkus dalam kulit popia. selalu orang jepun ade name kulit dia sendiri, tapi aku pakai kulit popia yang dikerat empat je. sedap jugak... nak bagi lekat kulit popia tu, sapu telur sket...
last, goreng dalam minyak yang amat sikit sekali. kalau banyak sangat minyak, nanti jadi macam samosa. tak best dah... jangan garing sangat ok.


hari ni memang penuh halangan la perjalanan hidup aku. dah la sakit tengkok... dah macam robot dah aku. tak boleh toleh arah lain. masak pon kene pandang depan je. ingat nak masak spagetti hari ni tapi terpaksa tangguh sebab tengkok aku ni. namun aku bangga sebab masak resepi aku sendiri.
nak rase? cuba masak sendiri. senang dan sedap. nak sedap lagi cicahla dengan sos... tapi kalau dekat jepun cicah dengan kicap. aku orang malaysia cicah sos.

0 analisis anda:

klik jika anda berminat

Related Posts with Thumbnails